ÄVENTYRSPEDAGOGIK
Gruppen samlas för information angående dagens upplägg och för att samtala om förväntningar.
Samarbetspedagogen rekar gruppens förkunskaper och hittar en lämplig nivå att utgå från.
Utgångspunkten blir utifrån deras kollektiva förmåga.
Pedagogen låter var och en i gruppen få möjlighet att uttrycka sina synpunkter och upplevelser, detta i form av en cirkelmetod.
Cirkelmetoden genomsyrar hela samarbetsprocessen.
Genom principen ”ingen bakom, ingen framför” är det lätt för gruppen att förstå metoden och dess innebörd.
Skiftande miljöer där såväl fysiskt krävande som mentalt tillfredställande övningar kan ta plats och form är att föredra.
Relaterad fakta stimulerar känslan av närvaro och sammanhang.
Viktigt i arbetet med unga är att de kan identifiera sig i samanhanget, dvs om vi bygger ”samarbetsdagen” (äventyret) på en historia bör den vara så förankrad att deltagarna lätt kan känna igen sig genom ex; relaterad fakta eller aktuella ämnen de läser i skolan.
Metoderna i samarbetsträningen måste vara anpassningsbara för gruppernas olika förmågor, detta för att stimulera känslan av prestationer utan för den del skapa ångest inför eller efter ett genomförande.
Deltagandet är alltid frivilligt, och det måste stå klart för gruppen att om någon vill avstå en övning är det ok, utan att bli ifrågasatt.
Samarbetspedagogerna arbetar med program.
Programmen är uppdelade i tre paket; Ett baspaket och två efter följande påbyggnadspaket.
Baspaketet innehåller 9st övningar inklusive cirkelmetoden, tidsåtgång ca 2,5 timmar.
Påbyggnadspaketen innehåller vardera 9st övningar inklusive cirkelmetoden, tidsåtgång ca 2,5 timmar.
Tidsåtgången och antal genomförda övningar varierar efter gruppernas färdigheter.
De olika paketen innehåller ett visst antal övningar.
Vissa grupper hinner inte gå igenom alla övningar på utsatt tid, men detta speglar inte kvaliteten utan vikten läggs på processen i gruppens utveckling och sammanfattning utav dagens samlade erfarenheter.
Samarbetspedagogerna arbetar med metoder där deltagarna utmanas såväl fysiskt som mentalt, och för att stimulera deltagarna ytterliggare utformas programmet med garantier där vi berör även de intellektuella, sociala och känslomässiga sinnena.
Mervärden
I arbetet med samarbetsträningen skapas inte enbart individuell kunskap och förmåga till samarbete. Som ett mervärde i pedagogiken bör även dessa nedanstående punkter räknas in.
- Förståelse för varandras olikheter och färdigheter
- Antimobbing
- Kommunikationsutvecklande
- Kamratskapande
- Fokusstimulerande
- Retorik – info sändare/mottagare
- Roligt – mycket skratt
- Motorik – balans/tajming
- Kroppsuppfattning
- Memorering
- Kamp på skoj
- Utmaning
- Tillit
- Ledarskap
Information och bokning, kontakta Calle Ulmert - 070 9724901